Diploma-C

  • De kinderen lessen 2 keer in de week 30 minuten op dinsdag en vrijdag (dagen onder voorbehoud).
  • In de zomervakantie verschuiven de lessen naar de ochtend. De exacte tijden zijn nu nog niet bekend.
  • Tijdens de zwemvierdaagse zijn er geen lessen.
  • Afzwemmen: Zaterdag 15 september 2018 van 9.30 tot 12.30.

 

Exameneisen C-diploma

Kledingeisen

  • Badkleding;

  • T-shirt, blouse of hemd met lange mouwen;

  • Lange broek (broeken die naadloos aansluiten op de huid zijn niet toegestaan);

  • Regen/windjack (bedoeld wordt een jack met lange mouwen, dat vaak is vervaardigd uit een soort nylon);

  • Schoenen (plastic, leren en sportschoenen zijn toegestaan; schoenen zonder echte zool zijn niet toegestaan).

Gekleed zwemmen

  • Van de kant of van een startblok te water gaan met een rol voorover (uitgangshouding vrij), aansluitend 15 seconden watertrappen met gebruik van armen en benen en 30 seconden blijven drijven (HELP-houding) met gebruik van hulpmiddel (bal of lesplank), aansluitend gevolgd door 50 meter schoolslag, onderbroken door 1 keer onder een vlot door zwemmen en 1 keer over een vlot heen klimmen en 50 meter enkelvoudige rugslag (armen mogen actief worden gebruikt). De proef afmaken door bij voorkeur zelfstandig uit het water (niet via trapje) op de kant klimmen.

In badkleding

  • Van de kant of startblok te water gaan met een kopsprong, direct gevolgd door (zonder boven te komen) onder water oriënteren en onder water zwemmen door een gat in een verticaal in het water hangend zeil dat zich op 9 meter van de (start)kant bevindt, na het boven komen, aansluitend 100 meter schoolslag, onderbroken door 1 keer een koprol voorover en 1 keer hoofdwaarts recht naar beneden richting de bodem duiken (hoekduik), met de benen gestrekt naar boven, tot de benen helemaal onder water zijn. De proef afmaken met 100 meter enkelvoudige rugslag (armen passief);

  • Van de kant te water gaan met een kopsprong direct gevolgd door 5 seconden uitdrijven op de borst, aansluitend enkele meters schoolslag, waarna 10 seconden drijven op de borst, waarna enkele meters schoolslag;

  • In het water afzetten van de wand direct gevolgd door 5 seconden uitdrijven op de rug, waarna enkele meters enkelvoudige rugslag, daarna 20 seconden drijven op de rug, aansluitend enkele meters enkelvoudige rugslag, gevolgd door 5 meter wrikken in de richting van het hoofd. De proef afmaken met enkele slagen enkelvoudige rugslag;

  • In het water afzetten van de wand, aansluitend 15 meter borstcrawl;

  • In het water afzetten van de wand, aansluitend 15 meter rugcrawl;

  • Van de kant te water gaan met een hurksprong, gevolgd door 30 seconden watertrappen met verplaatsen in meerdere richtingen, met gebruik van armen en benen, en 30 seconden (verticaal) blijven drijven met gebruik van armen (benen passief).